Skip to main content

Kas kogudus on valmis? Vastus sellele on Ilmutuse raamatus, kus on Jeesuse sõnumid seitsmele Väike-Aasia kogudusele, mis lõpu ajal kirjeldavad ülemaailmse Kristuse koguduse olukorda Issanda päeva alguses. See puudutab kõiki usklikke kogu maailmas.

Esmalt Efesose koguduse mudel. Inimese Poja sõnum Efesose kogudusele oli selline, et koguduses oli palju tegevust ja toimetamist.

“Ma tean su tegusid ja vaevanägemist ja kannatlikkust ning et sa ei või sallida kurjasid ning et sa oled läbi katsunud need, kes ütlevad end olevat apostlid, kuid ei ole seda, ning leidnud nad olevat valelikud.”

Kõik see on hea.

„Sul on kannatlikkust ning sa oled talunud vaeva minu nime pärast ega ole ära väsinud.”

Kuid üks tähtsaim asi oli unustatud.

„Kuid mul on sinu vastu, et sa oled oma esimese armastuse maha jätnud.”

See töö ei olnud tehtud armastussuhte põhjal, vaid oma jõust ja käsumeelsuses, mis viitab kõikidele usklikele kogu maailmas, kelle süda ei põle esimeses armastuse tules. Igas koguduses võib olla usklikke, keda see sõnum puudutab.

Inimese Poeg ütleb sellele koguduse tüübile: „Tuleta siis meelde, kust sa oled langenud…”

Kui oled langenud alla kõrgemalt vaimulikult tasemelt, nagu Efeslastele 2:6 ütleb „… ning on meid koos temaga üles äratanud ja asetanud taevasesse olukorda Kristuses Jeesuses”, siis „… paranda meelt ning tee esi­mese armastuse tegusid!”

Tee tegusid, mis sünnivad armastusest.

„Muidu ma tulen su juurde ning lükkan su lambijala asemelt, kui sa meelt ei paranda.”

Efesose kogudus ei saa olla valmis ülestõmbamiseks. Jeesus ütles sellele, et kui sa ei teosta meeleparandust, lük­kan ma su lambijala asemelt ja sinu lamp kustub.

Efesose koguduse tüüp viitab religioossusele, käsumeelsusele, omast jõust sooritamisele. Tehakse palju asju Jeesusele, kuid ilma armastuseta.

Järgmine mudel on Smürna usklikest, neist, keda Kristuse nime pärast taga kiusatakse kogu maailmas. Smürna nimi tähendab kibestumist.

Selle tüübi usklikud on valmis ülesvõtmiseks samal hetkel, sest kannatused ja vangistus on hoidnud neid ärkvel. Selliseid usklikke on palju nn kolmandates maades. Vaenamine on hoidnud neid vaimulikult põlevana, tundlikuna ja Jeesuse lähedal.

“Ennäe, kurat heidab mõned teie seast vangi, et teid läbi katsutaks, ning teil on viletsust kümme päeva. Ole ustav surmani, ja ma annan sulle elupärja!”

Siis saad lõpliku tasu.

Edasi tuleb Pergamoni koguduse mudel, mis tähendab ülendamist ja abielusuhet. Jeesus hoiatab seda kogudust Bileami õpetuse eest. Bileam armastas raha ja materiaalsust.

See mudel esindab mingil määral eduteoloogiat, pastoreid ja inimesi, kelle motiiviks on peamiselt raha, materiaalsus ja majanduslik edukus. Jeesus hoiatab selle eest. Jumal soovib, et me areneme vaimulikult.

Siin hoiatatakse ka ohtliku nikolaiitide õpetuse eest, mis ikka veel eksisteerib. Nikolaiidid õpetasid valesti, et uuestisündinud usklik, kes on õigeks mõistetud, on valmis ülesvõtuks isegi siis, kui ta elab patus. Patt ei rüvetavat inimese südant. Jeesus hoiatab selle eest, kui arm on muudetud rüveduse õigustamiseks.

Jeesus ütleb: „Paranda siis meelt, muidu ma tulen varsti su juurde ning sõdin nende vastu oma suu mõõgaga.”

Jeesus annab kõigile kogudustele võimaluse meeleparanduseks selle kaudu, et tuleb viimane nn nutuärkamine.

Järgmisena Tüatiira koguduse mudel. Tüatiira tähendab ohvrit, mis viitab karismaatilistele kogudustele, kus vaimuandide tegevus tõstetakse üle Piibli autoriteedi ja usklikke manipuleeritakse valeliku prohveteerimisega. Sellise õpetuse toetajad ei ole valmis ülesvõtmiseks.

Siin räägitakse Iisebeli vaimust, mis ei viita üksnes naistele. See toimub siis, kui inimene valitseb kogudust, mitte Püha Vaim. Inimene võib hakata manipuleerima teisi prohveteerimise kaudu.

Siin öeldakse: „Ma olen talle andnud aega meeleparanduseks, ent tema ei taha parandada meelt oma hoorusest. Ennäe, ma viskan ta tõvevoodisse ning temaga abielu rikkujad suurde viletsusse, kui nad ei paranda meelt ega lõpeta oma tegusid.”

Antakse taaskord võimalus meeleparanduseks.

Järgmine on Sardese koguduse mudel. See esindab selliseid kogudusi ja usklikke, kelle usuelu on pelgalt religioossete rituaalide praktiseerimine. Kõik on üksnes välispidine tegevus. Pole sisemist, tegelikku elu.

Seepärast öeldakse: „Ma tean su tegusid, et sul on nimi, et sa elad. Ometi oled sa surnud.”

Nimi Sardes tähendab puhastamist ja korrastamist. Sul on nimi, et sa oled elav, nime poolest puhastatud, kui tegelikult oled surnud.

„Ole valvas ja hoia, mis on veel jäänud; seegi on juba suremas, sest ma ei ole leidnud su tegusid olevat täiuslikud oma Jumala silmis. Tuleta siis meelde, kuidas sa sõna oled vastu võtnud ja kuulnud, ning hoia seda tallel ja paranda meelt! Kui sa nüüd ei valva, siis ma tulen kui varas ja sa ei saa arugi, mis tunnil ma tulen su peale.”

Siis tuleb hea sõnum.

„Kuid Sardeses on sul mõned, kes ei ole määrinud oma rõivaid, ning need saavad kõndida koos minuga valgeis rõivais, sest nad on seda väärt.”

Riided tuleb hoida puhtana. Jeesuse veri peab puhastama ja suhe Jumalaga tuleb hoida pidevalt korras.

Nimi Filadelfia tähendab vennaarmastust. See kogudus saab parima tunnistuse. On selliseid usklikke maailmas, kes on nagu salajas ette valmistatud armee, keda Jumal hakkab kord kasutama. Need on just sellise koguduse tüübi esindajad.

Inimese Poeg ütleb: „Ma tean su tegusid! Ennäe, ma avasin su ees ukse, mida ükski ei suuda lukustada. Sul on vähe jõudu, kuid sa oled hoidnud tallel mu sõna ega ole salanud mu nime.”

Hüppan salmi 10: „Et sa oled hoidnud minu ootamise sõna, siis hoian ka mina sind läbikatsumistunni (Issanda päeva) eest, mis on tulemas kogu ilmamaa peale, et katsuda läbi ilmamaal elavaid.”

Filadelfia koguduse laad esindab maailmas neid kristlasi, kes on õppinud kuulama Jumala häält ja tõstnud Jumala sõna autoriteedi üle kõige muu. Nemad on valmis ülesvõtmiseks kogu aeg. Nemad on endale surnud Kristuses.

Nagu Paulus ütles Gl 2:20: „… nüüd ei ela enam mina, vaid Kristus elab minus. Ja mida ma nüüd elan ihus, seda ma elan usus Jumala Pojasse.”

Issand ütleb: „Et sa oled hoidnud minu ootamise sõna, siis hoian ka mina sind läbikatsumistunni eest.”

Siis on Laodikeia kogudus. See saab halvima hinnangu. Miks nii? Tema kohta öel­dakse: „Ma tean su tegusid, et sa ei ole külm ega kuum.”

Kui usklik teab, et ta on külm, siis ta mõistab, et on kaugenenud Jumalast. Kui usklik on kuum, siis ta teab, et ta elab Issanda lähedal, kuna Püha Vaimu tuli puhastab ja sõna avaneb.

„Oh oleksid sa ometi külm või kuum!”

Siis oleksid sa valmis muutusteks kogu aeg.

„Aga nüüd, et sa oled leige ja mitte külm ega kuum, sülitan ma su välja oma suust.”

Kas sellise koguduse tüübi esindaja on valmis ülesvõtuks, kui ta suust välja sülitatakse? Ei.

Kõik need sõnumid on antud uuestisündinud kristlastele, kes esindavad Kristuse kogudust, olles erinevates seisundites. Kogudused on loobumise tõttu eemaldunud Kristusest, peale Smürna ja Filadelfia koguduse.

Laodikeia koguduse mudel esindab selliseid kogudusi ja usklikke üle maailma, kes on minetanud pühitsuse, vaimuliku kasvu, Püha Vaimu tule. Nad on leiged, jahedad, ükskõiksed, hooletud, eneseõiged, kes arvavad üksi teadvat, kuidas asjad tegelikult on. „Kõik teised on eksinud, ainult meie teame.”

Sellised inimesed tulevad kogudusse üksnes meeleolutsema ja õpetust kritiseerima. Nad usuvad, et nad on juba kohale jõudnud. Nad arvavad, et neil on juba kõik, et nad teavad kõike.

Me ei saa kõike teada, kuna oleme alles teel ja kirgastumises kirgastub kogu aeg lisa. Võime saada kogu aeg uut vaadet sündmustele. Taanielile olid lõpusündmused pitseeritud, kuid mitte enam meile.

Sõna peab avanema ja Jumal annab ikka uusi vaatenurki ja tõlgendusi, ikka täpsemalt ja täpsemalt. Me ei saa kuulutada kuulutust, mis anti 19. sajandi alguses, mille tõid Plymothi vennad ja nüüd see olevat lukustatud, mida ei saavat enam muuta. See ei saa nii olla.

Issand ütleb: „Et sina ütled: Ma olen rikas ja mul on rikkust küllalt ning mul ei ole puudu millestki – ning sa ei teagi, et sa oled vilets ja armetu ja vaene ja pime ja alasti -, siis ma annan sulle nõu osta minu käest tules proovitud kulda…”

Kuld viitab jumalikule loomusele.

„… et sa saaksid rikkaks, ning valgeid rõivaid, et end nendega riietada”.

Siin räägitakse õigeksmõistetud usklikele ja neil soovitatakse osta tules puhastatud kulda ja valged riided.

„… ja et ei saaks avalikuks sinu alastioleku häbi, ning silmasalvi võida silmi, et sa näeksid. Keda iganes mina armastan, neid kõiki ma noomin ja karistan. Ole siis innukas ja paranda meelt!”

Jünger on alandlik, painduv usklik ja valmis õppima sõna, lähtudes uutest vaatenurkadest. Ta ei ründa uusi õpetusi, mis erinevad sellest, mida ta on kuulnud viimased 50 või 70 aastat. Jünger läheb sõna juurde ja kuuleb, mida Jumala Vaim tahab talle õpetada.

Jeesus hoiatab tõsiselt Laodikeia koguduse esindajaid.

TV7 saates „Jumalan armeija nousee”

(järgneb)

Leave a Reply