Skip to main content

Ilkka Puhakka räägib TV7 saates „Kangasalan majatalo ilta”.

Piiblis räägitakse üllatavalt kaunilt ja mitmekülgselt murdumisest. Muu õpetuse varju on jäänud see, kui kaunilt räägib Piibel masendunutele, murtud südametele, samuti ärakasutatutele.

Olin õpetamas Rovanieme koguduses sellest, mida Piiblis räägitakse anuma purustamisest ja kuidas purunenud astja uuesti kokku lapitakse nii, et selles püsib eluvesi.

Js 57:15: „Sest nõnda ütleb kõrge ja üllas, kes igavesti elab ja kelle nimi on püha: Ma elan kõrges ja pühas paigas ja rõhutute ning vaimult alandlike juures, et turgutada alandlike vaimu ja elustada rõhutute südameid.”

Jumal ütleb „Ma elan kõrges ja pühas paigas”, st kättesaamatuses. Sinna ei ole meil kellelgi asja, ka kõige pühamal mungal mitte.

Tekst jätkub: „… ja rõhutute ning vaimult alandlike juures.” Siin räägitakse purustatutest, murtutest, alistatutest.

Rõhutu tähendab kolme aspekti: vaest, mis ei tähenda maksujõetut, vaid sünagoogi keeles päästmisele kõlbmatut, kes ei suuda täita usklikkuse norme.

Naatsareti sünagoogis räägib Jeesus: „Issanda Vaim on minu peal, ta on mind võidnud kuulutama rõõmusõnumit vaestele” (päästeks sobimatutele, kes ei täida norme).

Teiseks tähendab rõhumine kiusatut, kuid mitte neid kiusatusi, millega Jeesust kiusati, vaid iga inimese igapäevaseid kiusatusi.

Kolmandaks tähendab see alandlikku. See ei tähenda alandliku mängimist nagu: pastor, võta sa esimesena, vaid see tähendab siirust ja mõistmist tunnistada, et mina ei ole kõlbulik päästeks, olen kiusatu, kes ei täida kriteeriume.

Murtud tähendab sageli masendunut ja alandatut, kes on päästeks kõlbmatu.

Kuid see pole veel kõik. Sõna murtud ei tähenda üksnes kildudeks purustatut, vaid lausa tolmuks jahvatatut.

Ma elan kõrges ja pühas paigas ja rõhutute ning vaimult alandlike juures, et turgutada alandlike vaimu ja elustada rõhutute südameid, teha need elavaks ja terveks.

Jaapani kintsugi meistri parandab anumaid. Meister puhastab tükid ja asetab neist igaühe õigele kohale. Siis liidetakse tükid kullaga. Parandatud anum on väärtuslikum kui algne.

Pärast minu loengut Rovaniemel tuli minu juurde naine, kelle nimi oli Reeta-Kaisa Parviainen ja kes lubas rääkida sellest loost koos oma nimega.

Ta oli olnud Jaapanis misjonitööl ja tutvunud kintsugi meistri tegevusega. Ta teadis, et kui anumal esineb kohti, mille tükke enam ei leidu, vaid mis on muutunud lausa tolmuks, siis võtab meister selle jahutolmu, segab seda kullaga, kujundab sellest puuduva osa ja asetab selle kohale.

Kui Reeta-Kaisa Parviainen läks koju kintsugi meistri töökojast, nägi ta Jumala nägemuse, kuidas Jumal parandab purunenud inimesi, nii nagu kintsugi meister. Ta võttis ja puhastas tükid, asetas need kokku, korjas tolmu või jahu ja tegi nendest puuduva kuldse osa.

Kui Jumal parandas need tükid, tegi ta seda taevase kullaga, mis oli läbipaistev ja siis näidati võrdlevalt tervet ja Jumala kullaga parandatud täiuslikku anumat.

Kui Jumal asetas tervesse anumasse valguse, ei paistnud sellest midagi väljapoole. Kui Jumal asetas valguse taevase kullaga parandatud anumasse, siis paistis Jumala valgus läbi nende haavade ja armide.

Siis taipas Reeta-Kaisa, kuidas Jumal on teda ennast tervendanud. Nende haavade ja armide kaudu räägib Jumal teistele, lastes Jumala valgusel välja paista.

Piiblis räägib Paulus palju sellest, kuidas ta on nõrgana vägev.

Ps 34:19 öeldakse: „Issand on ligi neile, kes on murtud südamelt, ja päästab need, kellel on rusutud vaim.” Rusutud tähendab siin „löödud ja kiusatud”. Issand on lähedal neile, keda on kiusatud, katki tehtud, alistatud.

Ps 51:19 öeldakse: „Juma­lale meelepärane ohver on murtud vaim, murtud ja purukslöödud südant ei põlga Jumal.”

„Murdunud” tähendab heebrea keeles masendunut.

Jumal tahab teha oma tööd meis ja kõik kirgastub siis, kui oleme kohale jõudnud. Seal on ainult terved.

ILKKA PUHAKKA

Leave a Reply