Skip to main content

Lk 4:18: „Issanda Vaim on minu peal, seepärast on ta mind salvinud. Ta on mind läkitanud kuulutama vaestele rõõmusõnumit, kuulutama vangidele vabakslaskmist ja pimedatele nägemist, laskma vabadusse rõhutuid.”

Kl 1:12-13: „… tänades Isa, kes teid on teinud kõlblikuks osa saama pühade pärandist valguse riigis, kes meid on kiskunud välja pimeduse meelevallast ja asetanud oma armsa Poja kuningriiki.”

Hb 2:14-15: „Et nüüd lapsed on liha ja vere osalised, siis on ka Jeesus ise otse samal viisil liha ja vere omaks võtnud, et ta surma kaudu kõrvaldaks selle, kellel on võimus surma üle see tähendab kuradi ‒, ja vabastaks need, kes surma kartes olid kogu eluaja orjapõlves.”

Kurat on ideede pilduja, mida inimesed teostama asuvad. Meie püsime Jumala ideede juures, aga vaenlane püüa leida endale järgijaid, kes tema tahtmist täidavad.

Kuradi riik on pimeduse riik ja orjapõlves viibimine. Jeesus tuli meid päästma pimeduse võimusest ja asetama tema armsa Poja riiki.

Luuka evangeeliumis oli juttu vangide vabakslaskmisest. Rõhumisest räägi­takse täna kui depressioonist, mis on tegelikult mõtete vili. Heidetakse mõte, inimene võtab selle omaks ja ongi õnnetukene valmis. Sa lepid sellega ja usud seda.

Jeesus tuli meid vabastama ka rõhuvatest valedest mõtetest. Me usume valet nii enda kohta, teiste inimeste kohta, Jumala kohta kui ka saatana kohta.

Saatan ütleb, et ta on väga hea. Inimesed näevad tema lambanahka ja ütlevad, et hea soe jah teine. Inimestele saab selles maailmas osaks pettus pettuse otsa.

Jeesus tuli, et tuua pimedatele nägemist. Tõde tuli sellesse maailma Jeesuse kaudu ja tõde teeb meid vabaks. Peame välja saama valede vanglast. Inimesed on kogu elu valede vanglas, kui nad ei hakka uskuma tõde.

Tegelikult ma ei tahtnud täna sellest rääkida, aga sain konkreetse korralduse seda teha, sest inimesed on vangis ega võta kuulda hoiatusi.

Õnnistuste juttu on inimesed kohe valmis vastu võtma, paneme aga käed peale. Aga öelda, et sa oled valede lõksus ja sul on mõistuse kõrgistused või muud asjad, mis elus peaksid langema seda inimene ei taha tunnistada. „Kas mina usun mingit valet? Mina saan ikka asjadest õigesti aru.”

Issanda käest on sõna, et Jeesus tuli vabaks laskma, andma pimedatele nägemist nii vaimulikus kui füüsilises tähenduses.

Mulle anti tänaseks: „Räägi valede kohta, hoiata! Te kuulate valet ilma maskita.”

Kartsime pisikuid koroona ajal, aga ka vale on pisik, mis muudab inimese mõtlemist ja saatan saab siis kergesti inimest tüssata.

2Kr 2:11: „… et saatan meid ei tüssaks. Sest tema mõtted ei ole meile teadmata.”

Eelpool räägitakse eksinu süüdistamisest ja salmis 7 on nõuanne „… nii et nüüd te peate talle pigem andestama ja teda julgustama, et suur kurvastus teda ära ei neelaks”.

Inimesed võivad mõelda, et nüüd tegin surmapattu ja seda enam andeks ei saa. Inimest tuleb hoopis julgustada, et suur kurvastus teda ära ei neelaks.

Seepärast ma palun teid osutada armastust tema vastu” (s 8).

Armastus on inimlik hingeline vajadus. Kui me armastust ei osuta, saab saatan inimest tüssata.

Kui tõde ei tooda päevavalgele, siis leidub valedele kohta ja see on saatana meetod läbi aegade: teadlik salastamine, keeru­tamine ja asjade sassi ajamine (nagu seoses Estonia hukuga).

Elame sellises maailmas, kust Jumal meid ära ei võta, aga tahab hoida meid kurja eest, ka valede eest. See eeldab ärkvel ja valvel olemist.

On oluline eristada vaimusid ja kuulata oma Issandat ning hoiduda valede eest. Kunagi segati Ameerika Hääle kuulamist ja Soome televisiooni vaatamist, et sa ei kuuleks teistsugust juttu ja usuksid, et oleme kõige õnnelikumad inimesed, kõige õnnelikumad lapsed, kes saavad parimat haridust.

Räägitakse lugu, kuidas ühes klassis õpetaja räägib teemal, kuidas Nõukogude Liidus on kõik kõige parem. Üks poiss hakkab klassis nutma. Õpetaja küsib, mis tal viga on. „Tahan Nõukogude Liitu!” ütleb poiss. Ise ta elas Nõukogude Liidus.

Saatan kiidab oma riiki ja hirmutab. „Kui saad usklikuks, siis oled sa seal ahelates.”

Suletakse riikide piire, et ei saadaks suhelda. Ka meie suhtes peetakse plaane, mida me tohime vaadata ja kuulata.

Tõe nägijaid on alati vähem. Pisut on neid, kes lähevad sisse kitsast väravast.

Kui rahvas läheb tõotatud maale, siis kümme maa­kuulajat näevad valesti, ainult kaks näevad õigesti.

4Ms 13:33: „Me nägime seal hiiglasi, Anaki poegi hiiglaste soost: me olime iseendi silmis nagu rohutirtsud ja sama­sugused olime meie ka nende silmis.”

Inimesed nägid ennast pisikesena ja teisi suurena. Jumal ütles, et see on neile paras pala: teie võidate ja mina aitan.

4Ms 14:28-29: „Ütle neile: Nii tõesti kui ma elan, on Issanda sõna, et nõnda nagu te minu kuuldes olete rääkinud, nõnda ma teen teiega! Siia kõrbe langevad teie kehad, kõik teie äraloetud, nii palju kui teid on, kahekümneaastased ja üle selle, kes on nurisenud mu vastu.”

Millist jama sa oled enda kohta rääkinud? Mitte palvetanud. Kõik me elame sellist elu, mida oleme enda kohta rääkinud. Sellest tuleb meelt parandada. Jumal kuuleb kõike, mida oleme rääkinud. Me ei saa öelda: nüüd on palve, nüüd kuula, aga nüüd ma halisen niisama.

Kui rahvas halises, et ta ei taha tõotatud maale minna, siis nad said seda ja see rahvas suri kõrbes. Kui hakkad valet uskuma, siis hakkad seda ka rääkima ja siis see hakkab mõjutama sinu elu tegelikult.

Kui Taavet läks Koljati vastu, oli Koljat suureks sihtmärgiks, mida on kergem tabada. Jumal tegi hiiglased suured selleks, et neile on parem pihta saada. See, kes on meie sees, on suurem. Peame omama sellist veendumust.

Saatan tahab tulla valedega ka kogudusse. Ta tahab rikkuda Jumala ehitatut. Kui oleme silmakirjalikud, siis me tegelikult valetame.

Jeesus puhastas templi Jeruusalemmas valedest asjadest. Kunagi toimus ka Oleviste kirikus pildirüüste, sest seal oli kummardatud valesid asju ja see viis tähelepanu Jumala pealt ära.

Johannese 8. Jeesus ütleb neile, kellega ta templis räägib: „Teie olete oma isast kuradist.” On võimalik, et osa Jumala sulastest on oma isast kuradist. On ka valevennad ja valeapostlid.

Nõukogude ajal püüti karjaseid KGBsse värvata, et nad teisi ära annaksid. Kui üht venda püüti värvata KGBsse, siis see ütles, et ta läheb ja räägib sellest koguduses, mida temaga teha taheti ning ta ka läks ja rääkis. Mõni tahtis välismaale sõita ja selleks, et luba saada, oli oht teha kokkuleppeid KGBga.

Meie kodus käisid ka tollased nahkmantlites KGB mehed ja ootasid vahel isa tulekut. Isa luges neile Piiblit ja palvetas nendega ega hakanud kunagi tegema koostööd.

Saatan püüab meid värvata ja tollased templijuhid olid temaga koostöös ja seega oma isast kuradist. Kes lõid Jeesuse risti? Nemad olid need põhialgatajad, et see toimuks.

Ilmutuse raamatus antakse esimese sajandi lõpupoole kogudusele teada valedest.

Ilmutuse 2:2: „Ma tean su tegusid ja vaevanägemist ja kannatlikkust ning et sa ei või sallida kurjasid ning et sa oled läbi katsunud need, kes ütlevad end olevat apostlid, kuid ei ole seda, ning leidnud nad olevat valelikud.”

Ka Efesose koguduses tahtsid valeapostlid maad haarata.

Ilm 2:6 on samale kogu­dusele kirjutatud: „Seda sa teed siiski õigesti, et vihkad nikolaiitide tegusid, mida vihkan minagi.”

Nikolaiidid ohverdasid ebajumalatele ja nendel oli seksuaalelus kõik lubatud. Mõnes koguduses Ameerikas on samasoolistele antud võimalus teenida näiteks ülistusjuhina sellel, kes ütleb, et on kolm sugu: on, ona ja meie. Kes on need meie, kas meie koos kurjade vaimude e kogu leegioniga?

Ilm 2:20 läheb asi Isebelini, kes ütleb enese olevat prohveti. Need on pühad eksitajad, kes on pühamad kui meie, karjased. See vaim on nii püha, et karjased ei saa asjadest õigesti aru, tulge meie juurde, meie saame.

Seal öeldakse, et sa sallid naist Isebeli, kes õpetab mu rahvast hoorama ja sööma ebajumalate ohvreid.

Siis on Bileami õpetused Ilm 2:14.

Ilm 2:13 on Pergamoni koguduse kohta kirjutatud: „Ma tean, kus sa elad – seal, kus on saatana troon.”

Me elame siin maailmas, kus elab saatan ja tema aujärjelt tuleb saatana vale. Me elame selles maailmas, aga käime tegelikult tõeteel.

Tõde tuli sellesse maailma sellepärast, et tõde ei olnud ja me nägime teda. Jumal läkitab tõe sellesse maailma viimselt oma Poja kaudu.

Saatan püüab moonutada Jumala sõna, millega ta alustas juba Eedenis. Eedenis ei saanud öelda, et Jumalat ei ole, sest Jumal käis igal õhtul aias. Siis segati seal Jumala jutt teiseks. Sellest algas langus. Maailmas on palju valet, kuid ka kogudusse püüab saatan sisse hiilida.

Seal, kus lubatakse asju kiiresti ja kergelt, on tegu ilmselt saatana pakkumisega. Meile meeldivad kiired muutused, soovime saada ruttu vabaks ja kiiresti omandada kõik asjad.

Kui Jumal tegutseb, siis ta teeb selle värava ikka kitsaks küll. Naamani juhtumi puhul, kui ta tuleb terveks saama, võtab ta raha kaasa. Ta on valmis maksma, et vabaneda pidalitõvest.

Ka meie otsime head kuulutajat ega taha, et keegi poisike tuleb meile kuulu­tama. Aga Jumal ütles, et sekretär (prohveti sulane) läheb ja ütleb Naamanile: „Mine Jordanisse ja pese ennast seal ja siis sa saad terveks.”

Kas meie lepime sellega? Kiitus Jumalale, et Naamanil olid head nõuandjad, kes suutsid teda veenda, et kui su käest peaaegu midagi ei nõutud, siis parem tee seda, mida sulle öeldi. Ja ta saigi terveks.

See on alandumine Jumala ees. Me ei saa tulla Jumala juurde ilma alandumata. See ei oleks Jumala austuseks. Seal, kus pole alandust vaja, on kurjad vaimud valmis meid aitama, tehes ka vale­imetegusid.

Nõukogude ajal olid kõik sellised nõiduslikud asjad kui ebateaduslikud keelatud. Nüüd aga käivad isegi Jumala sulased „nõiakursustel” ja isegi näitavad oma pabereid, et nad on selle läbinud.

Õige pakkumine ei pruugi olla meeldiv. Tõde selles maailmas on nagu ristil suremine ja see ei ole meelitav. Me kuulutame ristilöödud Kristust. Jumal sureb meie pattude eest. See tundub rumalusena: kuidas saab Jumal surra.

Ta võttis orja näo, ta sai meie sarnaseks, ta valas oma vere, et meid päästa. Temalt pööratakse silmnägu ära, temaga ei taheta tegeleda. Aga see ongi evangeelium.

Kui sa vaatad Kolgata ristile, siis tõde on, et Jeesus kandis meie karistuse. Meie oleme seda surma väärt, aga meile ei meeldi sedagi vaadata. Arvame, et ega minu pärast pidanud Jeesus surema. Pidi küll.

Vale tahab end katta lambanahkadega, ilustab ennast ja meelitab, mistõttu inimesed usuvad meeleldi valet.

Tõde ei ole ka hirmu­tamine. Tões on alati väljapääsutee. Kui seda pole, siis oled depressioonis ja vangis.

Jeesus ei tulnud kedagi hirmutama. Kui ta pani diagnoosi, siis ta ka tõmbas sellest välja. Kui väljapääs puudub, siis pole see õige asi. Alati on surmast väljapääsu­tee. Ta ei tule narrima, et sul on selline lugu, aga sind ma aidata ei saa.

Tões on võimalus, sest Jeesus on tee tõde ja elu. Saatan tuli röövima, hävitama ja tüssama.

Paljud minu armsad lapsed neelavad valet paha aimamata, sest me usume kõike, mida ümberringi räägitakse, sest nad usaldavad selle maailma vürsti rohkem kui mind,” olen saanud Jumalalt.

Kunagi rajati Eesti Kristlik Rahvapartei ja alguses läks kõik hästi. Varsti kogesime, et ka kristlased usaldasid valimistel rohkem maailma inimesi, sest usklikud on ikka nii rumalad ega oska riiki valitseda.

Lapsed rääkisid mulle autos valimispäeval, kuidas nende isa ja ema mind küll ei vali, sest teised lubasid vähemalt nullisid, mina lubasin ainult oma Piiblit ja selle õnnistust.

Selline oli meie, kristlaste kvaliteet. Ka meie hulgas oli neid, kes olid ambitsioonikad ja valmis meid maha müüma ning kuhugi mujale minema. See sai paljastuseks kristlaskonnale, kui nõrgad me selles olime. Kui kergesti lasime end eksitada ja uskusime valesid.

Erakonda alustasid tublid mehed usus, kes kündsid sügavalt. Järgmisel kongressil tulid sinna juba mingid sädelevad kujud, kellel polnud plaanis midagi teha. Valige mind, ütlesid nad.

Sedasi hakati seda liikumist põhja laskma. See oli õppetund, mis paljastas kogu­duse olukorra ja nõrkuse. Nii me ei saa olla soolaks.

Aabrahami elus oli paar juhtumit, kus ta kasutas valet. Jumal ei õigusta valetamist.

1Ms 12:13, kui Aabraham läks Egiptusesse, siis ta ütles Saarale: „Ütle siis, et oled minu õde, et mu käsi sinu tõttu võiks hästi käia ja mu hing sinu pärast ellu jääks!”

Saara oli väga ilus ja nii nad otsustasid. 1Ms 12:17 juhtus see, et „… Issand nuhtles vaaraod ja tema koda suurte nuhtlustega Saarai, Aabrami naise pärast.”

Miks meie maal on jamad? Selle pärast, et usurahvas elab kahepalgelist elu. Kas su elus pole kohti, kus sa lased üle nurga, kasutades valesid enda kaitseks? Kui paljud kristlikud ärimehed teevad suli ega maksa riigile maksusid, teevad selle maailma viisi järgi.

Kas arvad enese olevat õnnistuseks? Meie oleme nuhtluseks, kui meie asju valesti teeme. Jumal ei saa niimoodi õnnistada. Nuhtlus ei tohi tulla koguduse peale, sest siis on saatan saanud meile midagi maha müüa.

Teisel korral on Aabraham Abimeleki juures, asudes elama Gerarisse. Kui kuningas kuulis, et Saara on Aabrahami õde „Siis Gerari kuningas Abimelek läkitas järele ja võttis Saara”.

Siis Jumal ilmus öösel unes Abimelekile.

Miks peavad kuningad nägema unenägusid selliste valede pärast? Seal juhtus see, et lapsi enam ei sündinud. Miks Euroopas ei sünni lapsi?

Kusagil, võibolla oli see Usbekistanis, on rahvaarv kolmekümne aastaga kahe­kordistunud. Sellepärast, et lapsed sünnivad. Seal ei valetata ega tehta jamasid.

Ja Aabraham palus Jumalat ja Jumal tegi terveks Abimeleki, ta naise ja ta teenijad, nõnda et nad said lapsi…” (1Ms 20:17).

Valed on sageli just meie probleem selles maailmas.

Kui isa elas nii, siis tegid lapsed sama. 1Ms 26 on Iisak sealsamas Geraris. Rebeka oli ka ilus naine.

1Ms 26:7-8: „Kui kohalikud mehed küsisid tema naise kohta, siis ta ütles: “See on mu õde.” Sest ta kartis öelda: “Mu naine”, mõeldes ise: “Muidu kohalikud mehed tapavad mu Rebeka pärast, sest ta on ilusa välimusega.” Aga kui ta seal pikemat aega oli viibinud, vaatas Abimelek, vilistite kuningas, kord aknast välja ja nägi, et Iisak hellitas oma naist Rebekat.”

Kallid, minu naine on ka minu usuõde. Me peame siiski seda tunnistama. Iisak jäi vahele oma kallistamisega. Valede vanglast tuleb välja saada.

Vaatasin kord filmi „Kui ühel päeval siin maailmas enam ei valetataks”.

Siiski Jeesus hoiatas, et kuri läheb kurjemaks ja vale läheb ülbemaks. Jeesus ei ole nagu vandenõu teoreetik, kes räägib selles maailmas valedest.

Edasi on hoiatavad lood Piiblist meile täna.

Ka Taavet elas valelike ja silmakirjalike keskel ja tema elu ei olnud kerge, nii nagu ta Psalmides on jutustanud.

Tõde vabastab meid ka selle läbi, kui me täna räägime, et valedest tuleb vabaneda.

Sõjaväes olime koos kahe eesti poisiga viimased poolteist aastat. Ütlesin kaaslasele: „Kuule Arvo, teeme nii, et me kordagi ei valeta.”

Vahel läksime ehitusobjektilt linna turule sivkasid või pontsikuid ostma. Püüdsime ära käia nii, et vahele ei jää. Aga oli kokkulepe, et kui tekib probleeme, siis me ei valeta.

Ükskord pidin siiski kavalalt aru andma. Lõuna ajal toodi sõduritele ter­mostega sööki ja mina ei söönud. Õhtul pidin väeosas aru andma, miks ma ei söönud.

Nendel olid pühad mõtted, et ega ma ei paastu. Ülem ütles, meil on siin raske töö ja sa ikka ei peaks paastuma.

Ütlesin komandörile: „Pean teile tunnistama, et kuna ma sõin kõhu potsikutest kohvikus täis, siis ma enam putru ei tahtnud.”

Pahandust sellest ei tulnud. Jumal aitab sind, kui sa oled aus.

Valelikel ei ole sissepääsu uude Jeruusalemma. Seal saab olema nii nagu mainitud filmis, kus üldse enam ei valetata. Seal kõik tähendabki seda, mida öeldakse.

Kui Jeesus suri ja maeti, hakati valesid levima ja see vale levib juutide seas tänapäevani.

Jeremija elas ajal, kui rahvas pidi minema Paabeli vangipõlve. Oli väga palju valeprohveteid, kes rääkisid, et vaenlast ei tule. Jeremija ainsana rääkis, et tuleb valmistuda pagenduseks ja kunagi tullakse asumiselt tagasi.

Tol ajal oli palju vale­prohveteid, aga oli ka õigeid nagu Sefanja, Habakuk, Taniel ja Obadja, kes kõik sel ajal kuulutasid ja sellest rääkisid. Me peame nad ära tundma.

Uue testamendi kirja­kohtadest Mt 5:11. Kuna me oleme Issanda omad, siis räägitakse valega meist kõiksugu kurja.

Ameerikas tapeti üks tuntud konservatiivne noor mees, kes oli usklik ja kes seisis õigete asjade eest, keda ka meie lehtedes süüdistati usuhulluses. Ta ei teinud midagi halba, ta oli täitsa normaalne inimene, aga temast räägitakse kõiksugust kurja.

Mt 7:15 räägitakse, kuidas valeprohvetid tulevad lamba­nahas, aga seestpidi on nad kiskjad hundid. Ära neid lambanahkseid usu.

Mt 24:11: „Ja palju valeprohveteid tõuseb ja need eksitavad paljusid.”

Mt 24:24 esinevad vale­messiad, valeprohvetid, vale­imed.

Kui Jeesus on Suurkohtu ees, püütakse teda valetunnistustega süüdi mõista.

Valeprohvetitest räägitakse hästi ja häda teile, kui kõik teist head räägivad. Ütlesin kellelegi aitäh, et ta minust head ei rääkinud. Kui kõik räägivad meist head, siis peab midagi valesti olema. Jumala omadel peab olema tagakius.

Kui John Wesleyl ja teistel metodismi rajajatel ei olnud enam tagakiusu, siis panid nad põlved maha ja küsisid, ega me pole ära langenud.

Siis keegi talumees viskas teda kiviga. „Halleluuja,” kostis Wesley, „siis on asi ikka õige.”

Me tahame sellele maa­ilmale meeldida, aga see ei õnnestu. Tõde ja vale ei segune.

Rm 1:25 räägitaks, et nad on Jumala tõe vahetanud vale vastu.

Galaatia 2:4 on juttu sissepugenud valevendadest.

Seadusevastane tuleb valeimedega 2Ts 2:9. Me ei pea olema imede lõksus. Me peame elama usus, mitte järgima imesid. Imed küll kaasnevad uskujatega.

Imesid taga ajades me ilmselt orki läheme. Meid ei ole kutsutud imesid taga ajama. Ime toimumine ei tähenda, et ainult see on õige asi. Seadusevastane tuleb valeimedega. Kui sa oled imedele orienteeritud, siis sinna sa lähed.

2Pt 2:1: „Aga rahva seas oli ka valeprohveteid, nõnda nagu teiegi sekka tuleb valeõpetajaid, kes vargsi toovad sisse hukutavaid eksiõpetusi.”

1Jh 4:1 on öeldud, et palju valeprohveteid on läinud välja maailma.

See on hoiatuseks, et me elame valede maailmas ja peame võtma asju ettevaatlikult. Peame küsima ka pühade asjade kohta. Kui me otsime tõde, siis me ära ei eksi. Oluline on isiklik suhtlemine Jumalaga.

Neetud on, kes loodab inimese peale. Sa ei tohi ühestki karjasest teha endale iidolit. On mõttetu loota inimese peale. Meil on üks vahemees, Issand Jeesus Kristus.

 

TOIVO TEEKEL

14.09.2025

Leave a Reply